Selasa, 7 April 2015

Kebaikan Lecithin yang jarang orang tahu

Hai selamat membaca blog irenevitamin..Hari ni nak kongsikan sedikit tentang kebaikan Lecithin dan tips tentang nya yang jarang orang tau..Kiranya rahsia besar la kan..hehe..
Tapi selepas ni bukan lagi rahsia!

      Lecithin bertindak sebagai pelarut utk kolestrol,triglycerides dan lemak-lemak yang lain.Sebab tu ia membantu mencegah penyakit2 seperti high blood pressure,stroke,heart disease, arteri yang mengeras.Malah sesetengah pakar mengesyorkan pengambilan di atas  6000-7000mg sehari jika berhadapan dengan masalah kesihatan yang sebegini.

    Kenapa orang yang nak kurus suka sangat dengan Lecithin ni ya..?

Sebab ianya bertindak mengemulsikan lemak.Tahukah anda..Lecithin mampu membakar lemak lebih cepat jika disertakan dengan senaman yang bersesuaian... Pengambilan Lecithin 4000mg sehari pasti membuahkan hasil yang diidamkan.Kurang lemak malah dapat kulit anjal lagi!!

♡    Lecithin memainkan peranan utama dalam penyerapan zat-zat penting dari saluran darah ke dalam sel-sel badan..Tanpa Lecithin yang mencukupi..membran sel akan mengeras dan seterusnya menyukarkan proses penyerapan....Banyak faktor seperti bahan-bahan kimia dari persekitaran yang tercemar,dadah,food additional, pesticides, etc.. semuanya menyebabkan membran sel mengeras yang mana pastinya menyukarkan proses penyerapan zat-zat jadi dengan cara menambahkan pengambilan Lecithin ,pasti ianya keputusan yang bijak.

♡   Lecithin membantu mengurangkan atau mecegah penyakit berkaitan hati.

♡    Lecithin merupakan sebahagian dari unsur yang mengelilingi fiber saraf.Tanpanya,fungsi saraf ni kurang efisien. Sebab tu bagi mereka yang menderita akibat multiple sclerosis, fibromyalgia, tekanan, PMS, dapat merasakan kesan yang positif apabila mengambil Lecithin dengan konsisten.

♡    Lecitin membantu mengurangkan sistem imunisasi dengan membalut sel darah merah kita dan seterusnya memberi perlindungan dari serangan virus,germs,bakteria . Di samping itu, struktur Lecithin itu sendiri melindungi sel dari teroksida.

♡    Lecithin juga dikenali sebagai makanan otak dan saraf.Ia membantu sel otak berkembang,penting dalam transmisi saraf impuls dalam otak dan memainkan peranan dalam neuro transmitter (berkaitan short term memory) . Lecithin dipercayai mampu mengurangkan atau mencegah senility (nyanyuk) atau Alzheimer's disease. Malah sesetengah pakar menyarankan pengambilan 7000mg sehari utk memulihkan sistem ingatan.Sebab itu juga mengapa para pelajar digalakkan mengambil Lecithin sebagai makanan untuk otak kerana mengandungi kolina.

♡    Lecithin juga dikatakan sumber hormon neurotransmitter dimana ianya menggalakkan proses tidur dengan lebih nyenyak.Kekurangan hormon ini dikatakan punca insomnia.

♡    Lecithin adalah asid lemak perlu yang penting dalam penjagaan paru-paru kerana kebolehannya mencairkan mukus dan mencegah iritasi .Dan sebab itulah ianya berguna bagi mereka yang ada alergi,hay fever,asma,bronkitis dan emphysema.

♡    Lecithin bertindak sebagai pelincir bagi sendi dan membantu dalam penjagaan tisu buah pinggang  dan  sistem penghadaman.

♡    Lecithin adalah zat utk kecantikan.Ianya perlu untuk menghasilkan rambut yang sihat..cantik berkilat,kulit yang lembut gebu dan juga dalam mencegah eczema.

♡    Lecithin diperlukan dalam penghasilan pelbagai hormon seperti epinephrine, .Sebab tu ianya amat berguna dalam mengurangkan atau mencegah PMS dan gejala2 menopause.

♡    Lecithin digunakan untuk membuat BILE.. Bile ni fungsinya pula mencairkan lemak dan pengemulsian ini memudahkan penyerapan zat-zat seperti vitamin A,D,E dan K ke dalam badan manusia.

*Sebiji lecithin Shaklee mengandungi 530mg of Lecithin..jadi kiralah sendiri ya brapa biji anda perlu makan dalam sehari.. :-)

Salam sayang dan semoga anda dapat manfaat daripada perkongsian saya hari ni ya♡♡♡
Jika anda berminat untuk menjadi sebahagian daripada ahli Shaklee kami sila telefon/whatapp 012-8373981
( Irene )
Penghantaran seluruh Malaysia
Poslaju / COD Tenom Sabah


3 ulasan:

 

Penafian

Segala maklumat yang terkandung di dalam blog ini adalah berkaitan produk kesihatan Shaklee. Ia bukan bertujuan mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sekiranya anda menghidap sebarang penyakit sila dapatkan khidmat nasihat dan rawatan daripada doktor dan pakar pemakanan anda.

Sijil Halal Shaklee

Total Pageviews