Khamis, 16 April 2015

Bolehkah semasa datang haid makan supplemen?

Selamat hari Khamis!

Apa khabar semua?Hari ni baru ada kesempatan nak update blog kesayangan ni..Topik pagi ni saya ingin kongsikan mengapa perlu ambil vitamin semasa haid.Ramai wanita di luar sana kurang pasti bolehkah atau tidak perlu ambil vitamin semasa haid..Baiklah kita  sambung pembacaan tentang kekhuatiran ni ya.

Bolehkah Saya Ambil Supplemen Shaklee Semasa Haid?


Ramai juga yang bertanyakan soalan ni.. bolehkah saya makan supplemen shaklee sewaktu haid ni?
Saya faham anda keliru dengan perbezaan antara jamu, produk-produk kecantikan/kesihatan lain dan juga supplemen shaklee.Sebab sebelum mendalami ilmu nutrisi di shaklee ni saya pernah mengalami masalah seperti ini juga..Bolehkah tidak.. Mungkin ada sesetengah produk selain supplemen shaklee yang tidak boleh diambil sewaktu haid.Contohnya ialah GLA Complex..Terutama bagi wanita yang sudah berkahwin yang inginkan zuriat. Kena berhenti seketika..

Berbeza dengan supplemen shaklee, supplemen shaklee sebenarnya adalah makanan tambahan. Bermakna tubuh masih memerlukan makanan sebenar dan semulajadi,  dan supplemen shaklee hanya membantu menutup lubang-lubang ketidakcukupan vitamin dan mineral yang tidak dapat dipenuhi pengambilan makanan seharian.Sayuran,buah dan daging mudah tercerna dan hilang kandungan zat-zat semasa memasak kerana dimasak terlalu lama ataupun kurang segar.

Setiap hari tubuh memerlukan vitamin dan mineral yang mencukupi untuk pertumbuhan yang normal, pengawalan dan pemulihan kesihatan dan pencegahan penyakit. Sesetengah jenis vitamin membantu menghasilkan hormon dan sel-sel darah yang baru.Contoh terbaik ialah alfalfa,zinc,vivix,ostematrix,vita e,vit c.

Tubuh kita tidak dapat menghasilkan sendiri vitamin dan mineral sendiri seperti asid amino, asid lemak, vitamin C, Vitamin B dan lain-lain. Jadi kita memerlukan sumber makanan harian dan juga supplemen yang membantu mencukupkan keperluan zat dan nutrisi harian. 

Kita tidak mendapat 100% zat dan nutrisi dari sumber makanan semuluajadi kerana peratusan jumlah vitamin dan mineral telah hilang semasa memetik, pemprosesan, memasak dan penyimpanan makanan.

Bagi orang yang sedang haid atau turun darah nifas ataupun selepas pembedahan, golongan ini amat memerlukan zat dan nutrisi untuk membina kembali sel-sel darah merah yang baru.Ianya sangat penting ya kawan-kawan. Muka dan badan pun tidaklah nampak kurang bermaya,pucat dan letih sahaja.

Ini kerana darah manusia 91% terdiri daripada air, dan lebihan 9% lagi adalah protein dan mineral-mineral, hormon, pelbagai jenis garam, antibodi, albumin dan bahan pembeku darah.

Contoh mudah kenapa selepas menderma darah dan selepas bersalin kita diberi minum milo dan juga roti. Apa ada dalam dua jenis makanan ini? Ada karbohidrat, vitamin-vitamin dan mineral-mineral, kalsium, protein, lemak. Semuanya untuk memberi tenaga kembali dan membina sel-sel darah yang baru.

Semoga bermanfaat ya!
Jika anda anda sebarang pertanyaan  tentang pengambilan supplemen ni bolehlah hubungi saya segera
Atau
Jika berminat menjadi sebahagian dari kami bolehlah telefon,whatapp 012-8373981 Irene
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Tenom,Negeri Sabah.


0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Penafian

Segala maklumat yang terkandung di dalam blog ini adalah berkaitan produk kesihatan Shaklee. Ia bukan bertujuan mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sekiranya anda menghidap sebarang penyakit sila dapatkan khidmat nasihat dan rawatan daripada doktor dan pakar pemakanan anda.

Sijil Halal Shaklee

Total Pageviews