Sabtu, 14 Mac 2015

Tidur lebih lena,ini bukan dongeng

Hai selamat berhujung minggu!Sudah 3 hari tidak update blog ni.Rasa tidak selesa kerana sebelum ni sudah tanamkan tekad update blog sehari 5 entri..hehe..Akan ku kejar masa yang pantas berlalu tu..Doakan ya..
Wah..cuti sekolah penggal pertama sudah bermula . Anak-anak yang terlebih eksaited kerana mereka yang sibuk merancang nak ke mana lepas ni..hehe..ok juga tu sekurang-kurangnya ada masa nak bersiar-siar dan beramah mesra dengan datuk nenek..Apa kaitan cerita tentang tidur lebih lena dengan cuti sekolah ni ya?Eksaited juga pembaca nak tau kan..Ok begini..

Tidur lebih lena bukanlah bermaksud tidur sedap,sebenarnya tidur yang ada kualiti...Kualiti ni saya definisikan sebagai tidur yang tiada gangguan seperti mimpi buruk,lambat mahu lelapkan mata dan ada yang lebih menggeramkan awal masuk tidur tetapi mata masih lagi dok terkebil-kebil tengok siling dan berguling-guling. Ni yang sebenarnya saya nak bantu pembaca bagaimana dapatkan tidur lena yang berkualiti,paling penting bila bangun keesokkan hari badan dan minda lebih relaks.

Faktor utama untuk tidur lena ialah elakkan meminum minuman berkafein seperti kopi,teh dan coklat.Kandungan kafein sangat tinggi apatah lagi jika diminum 3 jam sebelum masuk tidur..Selain itu,pencahayaan dalam bilik tidur juga mampu memberi kesan  iaitu apabila cahaya yang terlalu terang,cahaya daripada kaca televisyen dan komputer serta telefon bimbit mampu menaikkan melatonin pada sel kulit.Sebaiknya sejam hingga 2 jam sebelum masuk tidur perlu elakkan menonton televisyen dan pencahayaan yang mengganggu tidur berkualiti. Tapi jika ingin segera tidur saya cadangkan bolehlah membaca majalah hiburan ataupun buku novel..Ni juga rahsia saya dapatkan tidur yang berkualiti..hehe

Jangan tidak tahu tidur berkualiti ni kita boleh dapatkan dengan mengambil makanan tambahan harian seperti Esp,ostematrix dan b complex.Gabungan ketiga-tiga supplemen ini amatlah bagus untuk kesihatan di samping tidur lebih lena dan berkualiti. Esp yang terdiri daripada protein non GMO yang tidak diubahsuai genetiknya sesuai diambil sebelum tidur kerana ianya akan memberi rasa kenyang berpanjangan.Jadi kurang rasa lapar pada tengah malam.Lagipun protein esp ni mampu menaikkan seri wajah dengan pembentukan sel kulit wajah lebih gebu dan sel baharu yang terbentuk pada masa kita tidur.Ostematrix ni bukan hanya kalsium yang boleh membantu kita tidur lena,ianya bukan sebarangan kalsium.Terdiri daripada vitamin D,mangan,boron dan juga komposisi vitamin lainnya membolehkan ianya diaplikasikan dalam struktur tulang kita semasa tidur.Tahukah anda osteoporosis ni mengancam tulang kita daripada mereput.Sel pada otak juga dapat dilegakan kerana kalsium membantu DNA manusia berehat daripada aktiviti seperti penat berfikir,berjalan dan bekerja pada waktu siang nya. B complex pula terdiri daripada 8 vitamin B  yang mampu mengurangkan kekusutan fikiran dan memberi kelegaan.Perlu kita tahu juga otak dan badan manusia perlu berehat pada malam hari.Jadi kualiti tidur dapat dicapai!

Okeylah ya..setakat ini sahaja perkongsian saya pada entri kali ni.Nantikan entri saya yang lain pada petang hari ya..
Salam sayang dan selamat menikmati tidur lena yang berkualiti!

Ingin dapatkan konsultasi percuma & produk Shaklee dari saya.Hubungi Segera : Perunding Vitamin Anda : Irene Chew
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Negeri Sabah Gdex/poslaju seluruh Malaysia Contact No : 012-8373981


0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Penafian

Segala maklumat yang terkandung di dalam blog ini adalah berkaitan produk kesihatan Shaklee. Ia bukan bertujuan mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sekiranya anda menghidap sebarang penyakit sila dapatkan khidmat nasihat dan rawatan daripada doktor dan pakar pemakanan anda.

Sijil Halal Shaklee

Total Pageviews